Gerwin van der Pol: Als filmdocent aan de afdeling Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam heb ik Filmreflectie opgericht om met inleidingen in filmhuizen te reflecteren op films, en me aan te bieden als dramaturg bij het filmmaakproces. Al meer dan vijfentwintig jaar verzorg ik onderwijs over alle aspecten van film: stijl, geschiedenis, filmanalyse, fictiefilm, nationale cinemas, verhaalstructuren en animatiefilm. Maar bij dit alles probeer ik vooral de psychologie van de toeschouwer te begrijpen en verklaren.
De meeste mensen kunnen probleemloos films begrijpen. Van jongsaf worden we geconfronteerd met beelden, verhalen en fictieve werelden. De kijker begrijpt en voelt mee met wat personages beleven. Na afloop kan iedereen navertellen wat er in de film gebeurde.
Daarmee is niet alles gezegd over een film. Het verhaal is niet altijd de essentie van een film, het verhaal is vaak ook een manier om de aandacht van de toeschouwer vast te houden, en ondertussen iets anders in beeld te brengen. Vaak zijn dat de personages, maar evengoed kan het zijn dat de film een maatschappelijk probleem onder de aandacht brengt, of een bepaalde levensvisie uitdrukken.
“Een recensent is een adviseur die te laat komt.”
Tijdens mijn werkzaamheden als filmanalist en recensent, merk ik regelmatig dat in films verkeerde beslissingen zijn genomen, die een goede adviseur had kunnen voorkomen. Liever dan als recensent daarover ontevreden te zijn, denk ik met scenarioschrijvers mee tijdens verschillende stadia van het schrijfproces.
Alle teksten op deze website zijn reflecties op film. Er zijn subtiele verschillen tussen de categorieën, en sommige posts vallen onder meerdere categorieën.
- Filmblog: filmrecensies. De nummering geeft het jaartal aan en de volgorde van schrijven.
- Project Filmanalyse. De posts zijn langere analyses van films, en meestal eerder elders gepubliceerd.
- Project Vertrouw de Auteur! In deze posts beschrijf ik de films van regisseurs, waarbij de toeschouwer zich bewust is (of wordt) van die regisseur als maker.
- Persoonlijk betekenisvol. Elke film doet er toe, als vermaak, als veroorzaker van allerlei verschillende emoties, als manier om verhalen en gebeurtenissen te vertellen. In die zin zijn alle films betekenisvol. Maar wat ik in posts in deze categorie onderzoek, is hoe bepaalde films de toeschouwer buitengewoon raken. Ik licht in elke een scène, een moment, of soms de hele film uit, en daarvan beschrijf ik hoe mij dat raakt. Anders dan in alle andere posts op deze website, is die beschrijving volledig persoonlijk, en bevat deze ook spoilers. Omdat iedere toeschouwer anders is, en vooral een andere kijkgeschiedenis en filmkennis heeft, zal iedereen door andere films geraakt worden. Toch hoop ik in mijn posts mijn ervaringen zo te beschrijven, dat de principes van het geraakt worden voor iedereen herkenbaar zijn, ook als de lezer bij de beschreven film niet zelf geraakt werd.
Foto bij een interview over De Biecht. Je kunt het hier lezen: http://cineville.nl/magazine/gerwin-van-der-pol-over-de-biecht-de-film-ontneemt-ons-de-houvast